Ökad satsning på kommunikation


Av Magnus Höij, 09 Apr 2015

Allt sedan jag började som vd i höstas har ordet ”kommunikation” varit ett ledord för oss på kansliet. Den senaste tiden har diskussionen om hur vårt arbete på detta område kan intensifieras ytterligare. Inom kort hoppas jag att ni kommer att märka en hel del av det på olika sätt.

 

Men låt mig redan nu ge er några tankar om vad jag menar och hur jag tillsammans med kansliet tänker.

Dels har vi format en ny organisation, med en kommunikationchef, Jonas Falk, som kommer att ha som enda uppgift att lyfta våra viktiga budskap in på fler debattsidor, in i fler mötesrum, in på fler fikabord på svenska företag och kanske till och med in på köksbordet runt om i landet. Kommunikationschefen kommer att både vara exekutiv och se till att genomföra mycket av strategierna. Men han kommer också att lägga de planer som vi andra sedan kan omsätta i praktiken.

Personligen tro jag att ett tempo och hög aktivitet är bättre än det omvända. Det moderna kommunikationslandskapet – som vi givetvis kan ha ganska många åsikter om – drivs på av korthet och högt tempo. Vill vi vara en del av det samtalet tror jag att vi bör springa relativt snabbt själva.

Givetvis måste kommunikationen också fyllas med klokt innehåll. Vi har därför också valt att inrätta en näringspolitisk chef, Anders Persson, som under året ska utveckla våra budskap för att göra dem ännu vassare och inte minst sätta in dem i ett sammanhang. Utan detta innehåll kommer kommunikationen inte att komma någonstans alls.

Slutligen tror jag att jag själv har en roll att spela i att nå ut med våra budskap. Jag har dels en roll, som högste företrädare för branschen. Det i sig får en och annan att lyssna. Min bakgrund från både mediebranschen och från den digitala världen kan också komma till viss nytta, och ge lite perspektiv på en del av våra frågor.

Sammantaget hoppas jag att detta inom en snar framtid kommer att leda till att ni märker av STD-företagen allt oftare, både i era egna brevlådor och i diskussionen runt om er.